 Pełen tekst (ang.) | Abstrakt: Fizyko-mechaniczne właściwości przędz, podobnie jak innych ciał stałych, są funkcją ich struktury. Przędze składają się z włókien o różnej długości i kształcie, które przybierają w przędzy postać spiral o różnym promieniu spirali, mogą tworzyć załamania, powstające w różnych od siebie odległościach, a nawet wystawać z powierzchni przędzy. Dlatego też wytrzymałość przędzy nie jest określona całkowitą długością tworzących ją włókien, ale tą częścią, która jest wrobiona. W przedstawionej pracy określono współczynnik wrobienia włókien w przędzę KF. Został on oznaczony dla przędz rotorowych (OE) czesanych i zgrzeblonych, zgodnie z teorią określającą wrobienie włókien w przędzę podczas przędzenia. Na podstawie pomiarów wykazano, że wewnętrzna struktura bawełnianych przędz rotorowych, reprezentowana przez wartość wspomnianego współczynnika, zmienia się w zależności od zastosowanego systemu przędzenia. Wartości współczynnika KF dla przędz czesanych wskazują, że większość włókien jest zintegrowana w przędzy, która tym samym wykazuje lepsze fizykomechaniczne właściwości niż przędza zgrzeblona. Dla przędz zgrzeblonych, współczynnik KF wykazuje nieco mniejsze wartości, co oznacza, większą liczbę włókien zapętlonych oraz zintegrowanych z przędzą mniej niż połową swojej długości. |